Totaal aantal pageviews

maandag 2 mei 2016

Sydney !

Hallo allemaal !


Na een langere tijd zonder blogbericht, hier een XL versie, speciaal voor jullie! De weken tussen mijn vorige post en deze waren niet zo speciaal. Het waren dagen met vele regenbuien en bijna elke dag werken, dus niet zoveel om jullie jaloers mee te maken ;) . Zoals ik in een vorig blogbericht al schreef, wou ik voor ik weer naar huis ga (en dit is al binnen 6 weken, de tijd vliegt echt voorbij!) ook nog wat anders zien van Australië buiten Cairns. Vrijdag was het zover, mijn vlucht naar Sydney! Ik vertrok met een iet wat zenuwachtig gevoel rond 14.30 naar de luchthaven.

Aan de check-in balie van Jetstar (vergelijkbaar met Ryanair, enkel iets nieuwere vliegtuigen) kreeg ik te horen dat ik zou vliegen met Qantas (vergelijkbaar met Brussels Airlines). Dit was zowel goed als slecht nieuws. Laten we beginnen met het slechte: mijn vlucht zou pas om 17h55 vertrekken in plaats van 16h, waardoor ik dus nog drie uur in de luchthaven, al wachtend moest doorbrengen. Ik had dan ook geluk bij het 'ongeluk' en kreeg gratis avondeten, drinken en een overheerlijk ijsje tijdens de drie uur durende vlucht naar Sydney. Een ander positief punt aan deze citytrip is mijn gratis verblijf in Sydney. Nomads is een grote keten met hostels verspreid over heel Australië. Ik kreeg dus gratis verblijf (en als je weet hoe duur Sydney is, schilt dat al snel veel geld!).

Rond 21.15 kwam ik aan in Sydney en belde de hostel om te vragen of ze mij konden oppikken van de luchthaven. Ik kreeg het antwoord dat het te laat was voor een pick up. "Neem de trein maar richting Town Hall, dan betalen wij je ticket terug.". Met een bang hartje (ik had namelijk totaal geen adres van de hostel of niks) nam ik de trein naar het centrum. Het speciale aan de trein was, dat je de rugleuning van de stoeltjes kan draaien in de richting van hoe je wil zitten. Dit zouden ze in België ook gerust mogen invoeren, zo reis je namelijk nooit tegen de richting in! 


Aangekomen bij de halte Town Hall, kwam ik uit op een groot plein, tussen de hoge wolkenkrabbers. Ik herkende de naam 'town hall' gelukkig wel, omdat hier de volgende dag mijn Free Walking Tour zou starten. Ik wist dus dat de hostel zich slechts op 200 meter van de halte bevond, maar in welke richting, geen flauw idee... Een paar mensen aanspreken op straat was dus de enige optie. Gelukkig waren die allemaal zéér vriendelijk en hadden ze wifi op hun gsm, waardoor ze al snel google maps openden en mij de weg wezen naar de hostel. Ik was na enkele minuten al ingecheckt en ging naar de 'slaapzaal'. We sliepen met 8 op een kamer, maar gelukkig waren er maar 5 bedden bezet. Het waren allemaal stapelbedden en jammer genoeg moest ik vanboven slapen. Fridaynight is partynight denk ik zo, want amai, de muziek klonk zo luid in de kamer, dat ik zelfs moeite had met in slaap te vallen. Hierbij komt nog het gesnurk van een roommate (dat nog 100 keer zo luid was dan de muziek) en het afgaan van verschillende wekkers, etc waardoor ik niet echt vlekkeloze eerste nacht achter te rug had.

De hal van de hostel

Toch begon ik vol energie mijn eerste echte dag in Sydney. De keuze om in de hostel 6$ te betalen voor ontbijt, of ergens anders te gaan ontbijten was al snel gemaakt. Ik vond een leuk plaatsje met overheerlijke yoghurt en at deze al ronddwalend door de stad op. Ik kwam voorbij de Chinese Garden, Paddy's market, Darling Harbour, etc. Aan de Darling Harbour was een 'sign exhibition'. Allemaal grappige verkeersborden die ergens ter wereld terug te vinden zijn. Hier enkele voorbeelden:





















Om 10.30 begon de Free Walking Tour langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Sydney. Lisa, de tour guide, vertelde vol overtuiging en op een enorm aangename manier over de geschiedenis en legendes van de stad. Ik kan hier natuurlijk niet alles neerschrijven, maar als je ooit in Sydney bent is deze tour zeker een aanrader!
Lisa, de tourguide

Harbour Bridge


Gallerij
Gallerij
de galerij

Links het hoogste punt van Sydney, rechts het voormalige grootste punt van Sydney (gedurende 50 jaar).

kunstproject
De tour eindigde aan the Harbour Bridge and the Opera House. Ik besloot om de bus te nemen naar Bondi beach, om dan de costal walk naar Coogee beach te doen. Aangekomen in Bondi Beach zag ik voor het eerst in mijn leven mensen surfen. Dit gaf zo'n goesting om zelf in het water te gaan en iemand te vragen om mij te leren surfen! Jammer genoeg was ik hier niet op voorbereid (lees, ik had een lange broek aan, wandelschoenen, etc en had totaal geen bikini of handdoek bij) en dus begon ik de prachtige wandeling richting Coogee beach. Surfen is zeker en vast een nieuw item op mijn to do lijstje! Ik zag prachtige stranden, rotsen en natuur tijdens deze wandeling, die ik aan de hand van enkele foto's graag met jullie deel! Het was soms jammer om zo'n prachtige dingen te zien en tegen niemand te kunnen zeggen 'wauw, dit is zo mooi' of 'ooh, heb je die surfer gezien?' etc. Dat is iets wat ik soms wel miste tijdens dit tripje, iemand om van die leuke momentjes mee te delen, mabon, dat is de keerzijde van de medaille zeker? Na het passeren van Bondi Beach, Tamarama Beach, Bronte Beach, Clovely Beach en Gordons bay kwam ik aan bij Coogee beach. 


een van de vele stranden !

Een van de mooie stranden 
rotsen

Kerkhof langs de zee.. Beetje vreemd om langs te lopen, wel heel mooi !

Beach
Rotsen
















Het was een heel mooie wandeling, maar ik (en vooral mijn voeten) was (waren) toch erg blij om aangekomen te zijn. Ik nam de bus terug richting de Harbour Bridge en wou daar nog wat rondwandelen, maar ik was zo moe dat ik besloot terug naar de hostel te gaan. 's Avonds raakte ik aan de praat met een Italiaans meisje, die vond dat ik absoluut Darling Harbour at night moest zien. Het was inderdaad de moeite om hier 's avonds te komen, overal waren straatmuzikanten, dans optredens etc.

jammer genoeg zijn mijn nachtfoto's van niet z'n hoge kwaliteit...
fontein
Zondag was mijn laatste dag in Sydney en had ik een tour geboekt naar de Blue Mountains. De dag begon met veel regen en ik zag in gedachten mijn dag al in het water vallen. Gelukkig klaarde het na een uurtje al op en begon de zon te schijnen. Onze eerste stop was aan de Lincoln Rock. De Tour Guide waarschuwde dat er hevige rukwinden konden zijn die je met gemak van de rots zouden afblazen. Het leek allemaal maar overdreven, maar zodra we daar stonden werden we letterlijk omver geblazen. (gelukkig wel niet van de rosten af)



We kregen de kans om een scenic skyway, cableway, walkway and railway te doen. Dit was natuurlijk niet inbegrepen in de tour, maar het klonk wel de moeite waard, dus ik besloot de Australische economie een beetje te steunen en een extra uitgave te doen. Ik ben blij dat ik die keuze maakte want het was allemaal dubbel en dik zijn geld waard. Je had een prachtig uitzicht over de Blue Mountains, zie foto's:

The Three Sisters



waterval/regenboog/ ...














steilste trein ter wereld

de trein...

Hiromu, ik en Amy.

Blue Mountains

Blue Mountains

De dag eindigde met een boottocht over de rivier, onder de Harbour Bridge en langs the Opera House, wat er allemaal heel speciaal uit zag met al die lichtjes. De meeste tijd tijdens de tour bracht ik door met twee Japanners, Amy en Hiromu. Toen we 's avonds aankwamen ging ik nog Japans eten met Hiromu. Het was interessant om meer dingen te horen over hun cultuur, schrift, taal, gewoontes, ... Zelfs terwijl hij aan het eten was *slurp slurp* vroeg ik me verwonderd af of het typisch Japans was om zo te slurpen, of dat dit gewoon zijn manier van eten was. Ik vond het toch wat ongepast dit aan hem te vragen. Rond 20u gingen we elk naar onze eigen hostel en kroop ik al vroeg mijn bed in, want de volgende ochtend moest ik om 3.40 opstaan om mijn vlucht te halen.

Japans eten (al deze tekentjes zijn blijkbaar 'de menukaart' haha !)

Opera house by night

Maandagochtend om 9u30 kwam aan in Cairns, het zonnetje straalde, de lucht was mooi blauw en het was fijn om 'thuis' te komen.

Heel veel liefs en tot snel !

Jellemieke












Geen opmerkingen:

Een reactie posten